Goede teksten, voor iedereen en voor alle organisaties

Met Teksten die werken kunnen organisaties snel over betaalbare vacature- en andere teksten beschikken. Mijn lange ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, en mijn diepe kennis van doelgroepen staan garant voor een perfect op de doelgroep afgestemd resultaat.

De perfecte vacaturetekst

Vacatureteksten zijn een cruciaal onderdeel van elke arbeidsmarktstrategie. Dus schud ik regelmatig mijn hoofd als ik weer 's een dramatisch exemplaar zie langskomen: ongezellig zakelijk, vol irrelevante informatie, lang, abstract en vooral onbeschrijfelijk saai.

Dat zijn fouten die zelfs de allergroenste marketeer niet maakt. Want stel je eens een koekjesfabriek voor. Geen fabrikant zal z’n product aanprijzen met: er zit meel, boter, suiker, eieren en zout in, ze hebben half een uur in de oven gezeten bij 180 graden en er zit een doorzichtige verpakking omheen. Daarmee verkoopt hij nul koekjes, dus wat zegt hij? Koop mijn koekjes en maak iedereen blij tijdens de zondagmiddagthee met het hele gezin!

De gemiddelde vacaturetekst lijkt echter meer op de namens de EU verplichte etikettering op de achterkant van dat pak koekjes. Vol met ‘functiebestanddelen’, vaak geformuleerd in nietszeggende termen als ‘bijdragen aan de beleidsontwikkeling van de afdeling’. Waarom dat interessant is wordt er niet bij verteld. Wel dat je aan minstens tien eisen moet voldoen, maar dan weer zonder te melden wat je gaat verdienen.

De gemiddelde vacaturetekst is het tegenovergestelde van het verleidelijke en verleidende verhaal dat hij zou moeten zijn.

Een vacaturetekst moet een goed beeld geven van de baan. Wat ga je doen en waarom? Een goede vacaturetekst geeft – tussen de regels of anderszins – ook informatie over de organisatie: wat is dit voor bedrijf, wat voor cultuur heerst hier? En de perfecte vacaturetekst maakt duidelijk wie wél, maar vooral wie níet past in dat unieke, wonderlijke, complexe geheel van doelen, ideeën en mensen.

I think there is writing genius as well - which consists primarily, I think, of the ability to place oneself in the shoes of one's audience; to assume only what they assume; to anticipate what they anticipate; to explain what they need explained; to think wat they must be thinking; to feel what they must be feeling.

Antonin Scalia